Transportsector kan flinke slagen maken met overstap naar LNG

25 januari 2017
Transportsector kan flinke slagen maken met overstap naar LNG Transportsector kan flinke slagen maken met overstap naar LNG Zoom

Met het gebruik van LNG, oftewel Liquid Natural Gas, kan de transportsector een aantal flinke slagen maken. De brandstof is aanzienlijk goedkoper dan diesel en ook veel schoner omdat het minder stikstof, CO₂ en fijnstof produceert. Bovendien wordt het geluidsoverlast van de motor aanzienlijk gereduceerd waardoor vooral in de stad materieel flexibeler kan worden ingezet.

Een prachtig lijstje met voordelen waarmee het een kwestie van tijd lijkt dat de sector LNG liefdevol omarmd. Na een voorzichtig begin - er rijden nu verdeeld over 60 bedrijven zo’n 450 vrachtwagens op LNG in Nederland – lijkt de brandstof daadwerkelijk terrein te winnen. De vraag neemt toe en dat is te merken aan het aantal tankstations dat LNG aanbiedt. Inmiddels is er een landelijke dekking met zo’n 20 stations, verdeeld over openbare en private tankinstallaties. En dat aantal groeit gestaag.

LNG-station Alkmaar
Dit voorjaar opent GP Groot brandstoffen en oliehandel onder de noemer NXT een nieuw tankstation op het bedrijventerrein Boekelermeer in Alkmaar. Transporteurs kunnen daar terecht voor LNG, Diesel, GTL en CO₂ voor koeltransport. Ook zijn er concrete plannen voor vergelijkbare tankstations in de regio Hoorn, Zaandam en IJmond. Op het moment dat deze plannen zijn verwezenlijkt is Noord-Holland voorzien en wordt het voor regionale transportbedrijven interessanter om eventueel over te stappen op duurzamere brandstof. In dat kader werd er half januari een voorlichtingsbijeenkomst over LNG georganiseerd in het Alkmaarse AFAS stadion. Diverse sprekers deden hun zegje, van leveranciers tot gebruikers. Daarmee werd het niet alleen een wervend, maar ook realistisch verhaal. Want rijden op LNG betekent wel investeren in nieuwe, daarvoor geschikte vrachtwagens.

Jan-Joris van Dijk, directeur ENGIE LNG Solutions bevestigt de toename van de vraag naar LNG. ,,ENGIE is een pionier op het gebied van LNG, een brandstof die overigens al 50 jaar bestaat. Maar de laatste jaren is het product veel toegankelijker geworden. Via onze terminals in Rotterdam en Zeebrugge bevoorraden we de stations. De keuze voor LNG ligt voor de hand. De voorraad aardgas is namelijk 4 keer groter dan de olievoorraad. Het is daarom verstandig om olie op de lange duur anders te gaan benutten dan voor transport. Met gas kunnen we voorlopig nog even vooruit en bovendien is het een schone opstap naar mogelijk toekomstige energietoepassingen, zoals waterstof en elektra. Interessant detail is dat gas nu goedkoper is dan diesel en dat het de verwachting is dat dit ook zo blijft. ``We zetten met LNG dus een flinke stap in de goede en vooral duurzame richting.’’

Early adapter
Het eerste bedrijf in Nederland dat in 2007 koos voor rijden op LNG, is Vos Logistics uit Oss. Volgens Roy van Tilburg, Manager Domestic Transport & Distribution bij het bedrijf, was de start hobbelig. ,,Doen en je nek uitsteken. Dat is vanaf het begin ons credo geweest. Want als early adapter weet je dat je altijd tegen opstartproblemen aanloopt, maar daardoor hebben we ons niet van de wijs laten brengen. Onze keuze is indertijd primair het duurzaamheidsverhaal geweest en op de tweede plaats de onzekerheid over de dieselprijs. Daarom wilden we een alternatief hebben en zijn we er vol overtuiging mee aan de slag gegaan. Vanaf het moment dat we in 2010 op ons eigen terrein een LNG-tankstation hadden staan, is het steeds beter gaan lopen. Nu draaien de 100 LNG-trucks volledig mee in ons netwerk in de Benelux. Dus ja, de weg was niet probleemloos, maar als je iets wilt, dan komt het goed. En dat blijkt, want nu werkt het prima en gaan we nog verder met het verduurzamen van ons bedrijf en onze processen. Zo zijn we actief bezig met het inzetten van combitrucks op LNG, de Eco Combi. Je bespaart een hele truck door de wagen twee keer groter te maken, dus dat geeft een dubbel rendement. Wij constateren dat LNG flink meedoet aan de reductie van onze CO₂ footprint. Bovendien zien we dat onze klanten dit waarderen en ze vragen er ook naar om door een LNG-truck bevoorraad te worden.’’

Total Cost of Ownership
Mooie verhalen, maar wat kost het nou en waar zie ik de geïnvesteerde euro’s terug mijn zak inrollen?’. De Noord-Hollandse ondernemer is een nuchtere en hardwerkende realist die best wel wat wil uitproberen, maar ook kritisch is op de kosten. Ferry Schenk, Sales Area Manager IVECO NLS: ,,Economisch is het rendabel om op LNG te rijden. Dus schoner rijden tegen lagere kosten. Maar elke ondernemer moet beslissen op basis van Total Cost of Ownership, want dat bepaalt de marge. We weten uit ervaring dat er, voorafgaand aan zo’n beslissing, tal van zaken een rol spelen, zoals de hogere aanschafprijs, merkentrouw of het niet gedwongen willen worden om te switchen. Maar de TCO blijft toch de basis van het verdienmodel. De aanschafprijs van onze LNG truck Stralis NP is duurder dan een vergelijkbare truck op diesel. Ook het onderhoud is duurder, al werken we wel aan een inhaalslag op dat gebied. Dit model, met 400 PK en automatische versnellingsbak, doet qua prestatie en actieradius niet onder voor de dieseltruck. De kosten worden dus terugverdiend in de brandstof. Met 24 kg per 100 kilometer is het verbruik 10 tot 15 procent lager dan bij een liter diesel. Bovendien is LNG op dit moment aanmerkelijk goedkoper. Worden er voldoende kilometers gemaakt, dan resulteert de lagere brandstofkosten in een besparing over de totale looptijd van de vrachtwagen. En die berekening is exclusief subsidie. Dat maakt LNG vooral geschikt voor voertuigen die lange afstanden moeten overbruggen. Je kunt nu al 1.500 kilometer rijden met een volle, dubbele LNG tank, dus aan beide zijden van de wagen. Dankzij de internationale cabine is hij ook geschikt voor het internationale transport. Het is al met al een positief verhaal, maar het zal bij veel ondernemers gaan om het durven te investeren. Uiteindelijk zullen we met z’n allen de verantwoordelijkheid moeten nemen naar een betere en schonere wereld. En aan olie komt een einde en LNG is een meer dan interessant alternatief.’’

[Foto] v.l.n.r. Petra Bijvoet (Gemeente Alkmaar), Pier Tiedema (POC transport), Roy van Tilburg (Vos Logistics), Erik Metselaar (GP Groot brandstoffen en oliehandel), Jan-Joris van Dijk (Engie LNG Solutions) en Ferry Schenk (Iveco NLS). (Fotografie Erik Boschman, Alkmaar.

Delen