Afscheid allereerste recycle installatie door kartrekkers van weleer

8 december 2015
Afscheid allereerste recycle installatie door kartrekkers van weleer Afscheid allereerste recycle installatie door kartrekkers van weleer Zoom

Van economische noodzaak tot duurzame innovatie

Na ruim 26 jaar trouwe dienst wordt de puinbrekerinstallatie van GP Groot op de Boekelerdijk afgebroken. Maandag 16 november jl. drukten Gerrit Groot (75) en Roel Wildeboer (72) voor de allerlaatste maal op de uitknop. De pensionado’s, die in de jaren ’80 kartrekkers van de ontwikkeling waren, namen hiermee afscheid van ‘hun kindje’. ‘Een droevige stemming? Nee hoor, GP Groot en Sortiva gaan gewoon met de tijd mee, net als toen!’

Stel de heren één vraag over ‘hun’ puinbrekerinstallatie en je krijgt rijkgedetailleerde verhalen te horen. Over het prille begin bijvoorbeeld, toen de Regionale Stortplaats van Bouw- en Sloopafval van GP Groot vol raakte. ‘De acht hectare waarmee het in 1973 begon was gegroeid naar dertig hectare. Nu kwam de grens in zicht, met alle gevolgen van dien voor onze inkomsten en arbeidsplaatsen. Toen ontstond het idee om het afval te sorteren’, vertelt toenmalig technisch directeur Gerrit Groot, kleinzoon van de oprichter G.P. Groot.

Begin 1987 stuurde hij een rapport naar politici en overheden. Het bevatte een vlammend betoog waarom de stortplaats moest blijven bestaan, inclusief plan van aanpak dat hij samen met Roel Wildeboer, voormalig bedrijfsleider GP Groot recycling, had opgesteld. Gerrit: ‘We wilden al het afval opgraven van de stortplaats en het sorteren met een nieuw te bouwen scheidingsinstallatie, zodat het klaar was voor recycling. Maar de ambtenaren wisten amper hoe ze dat moesten spellen. Gelukkig was de gedeputeerde voor milieuzaken, Geert de Boer, wél meteen enthousiast. Hij gaf toestemming. Bijna drie jaar later, 3 november 1989, stelde hij de hagelnieuwe installatie officieel in gebruik.’

Toonaangevend
Aan dit moment gingen intensieve voorbereidingen vooraf. ‘Dat is inherent aan het bedenken van iets wat er nog niet is’, weet Gerrit. Subsidieaanvragen, tekeningen, proefinstallaties, milieurapportages, verhuizingen, vertrouwen winnen… Maar de economische noodzaak stuwde GP Groot tot een toonaangevende innovatie. ‘Een schot in de roos’, vertelt Roel: ‘Van al het afval dat we opgroeven, hoefde slechts twintig procent teruggestort. Tachtig procent werd weer een grondstof! Dat gold ook voor nieuw aangevoerd afval. We konden weer jaren vooruit. Dit was goed voor het milieu én voor GP Groot.’

In de loop der jaren werd milieu en recycling een steeds belangrijker politiek agendapunt. De HVC in Alkmaar zocht samenwerking met GP Groot, wat later resulteerde in het bedrijf Sortiva. ‘Logisch dat HVC voor GP koos,’, aldus Gerrit: ‘door onze innovaties hadden wij een voorsprong op de concurrentie.’

Anticiperen
Nu, ruim 26 jaar later, wordt de verouderde installatie vervangen door een moderne, mobiele puinbreker. Roel: ‘Een slimme zet van Sortiva. Er wordt veel minder gestort dan vroeger en schoner geproduceerd. Neem de bouw, jarenlang onze grootste bron van afval. Tegenwoordig komen muren en daken kant en klaar uit de fabriek! En dat betekent minder bouwafval op de bouwplaats. De wereld verandert voortdurend. Daar moet je als bedrijf op anticiperen.’ Gerrit knikt instemmend. ‘Met de nieuwe oplossing besparen we niet alleen onderhoudskosten en energie, het maakt GP ook flexibeler en concurrerender.’

Vanuit de bezoekersruimte kijken de veteranen van GP Groot uit over het terrein. ‘Het voelt goed om te zien hoe de jongens met alle hedendaagse uitdagingen omgaan’, zegt Gerrit. ‘Iedereen van dienst blijven en ondertussen je mensen tevreden houden: dat kan zwaar zijn’. Roel vult aan: ‘Maar dat is van alledag. Net als de andere kant: zolang je iets met plezier doet, is het prima op te brengen!’

Gebruik nieuwe mobiele puinbreker
De huidige puinbrekersinstallatie heeft veel meer capaciteit dan nodig: het puin van tegenwoordig is zo schoon dat 80% door een kleinere, mobiele breker kan. De overige 20% gaat eerst door een sorteercabine. Dit werkt efficiënter, energiezuiniger en onderhoudsvriendelijker.

Technische feiten
De stationaire puinbrekerinstallatie heeft 26 jaar en 1 maand gedraaid. Daarbij werd 26 x 200.000 = 5,2 miljoen ton puin verwerkt. Dat zijn 150.000 vrachtwagens à 35 ton: goed voor een 1.634 kilometer lange GP Groot-stoet van hier tot Zuid-Frankrijk!

 

Op de foto: l. Roel Wildeboer en Gerrit Groot, de kartrekkers van weleer.

 

Delen